Les pràctiques a l'escola

BY joan IN No comments

Sóc dels que penso que l'assoliment d'una professió, d'un esport o d'una activitat s'aconsegueix amb la pràctica, de poc serveixen les lliçons teòriques si tot seguit no existeix una pràctica d'allò que s'ha estudiat o s'ha visualitzat en imatges o llegit en llibres.

Molts oficis requereixen mil classes teòriques per a portar-los a terme, de ben segur que tots, però on realment s'aprèn a ser i no només a ser és en les pràctiques d'aquell ofici.
S'aprèn a posar en pràctica el que suposadament s'aprèn a la teoria, s'aprèn a conèixer la realitat del que és l'ofici, s'aprèn a autoavaluar-se un mateix, s'aprèn a visualitzar-se un mateix sobre si allò és o no el que vol fer o sap fer.
En resum les pràctiques són la prova de foc de la futura vida d'una persona.

Crec en la seva importància i molt més en el món de l'educació. El futur d'una nova educació passa per els nous mestres, pels docents que d'aquí uns mesos o uns anys seran els encarregats d'educar a uns infants o a una joventut que reclamen en veu alta un canvi JA del paradigma de l'educació, que reclama JA ser educats com a infants del segle XXI amb metodologies pròpies d'aquest segle.

Per això cal cuidar molt i molt les pràctiques d'aquests futurs docents i cal cuidar-les sota dos perspectives ben clares:

-L'elecció de l'escola: Quins procediments existeixen per triar una escola on el futur docent passarà dos o tres mesos? Totes les escoles poden ser receptores d'alumnes de pràctiques? Les escoles passen uns criteris formalitzats? Quins criteris són? En què es basen els estudiants a l'hora d'escollir escola? On estudiaven abans, on tenen un amic o amiga treballant, la que tenen més aprop de casa...

-La figura del coordinador o tutor de pràctiques: Aquest és el punt potser clau. Porto molts anys veient alumnes de pràctiques a l'escola i a la meva classe, de tots els anys potser he vist una vegada o dos el tutor de pràctiques, alguna trucada, alguna visita al cap d'estudis de l'escola, però mai una xerrada estructurada i formal sobre l'estudiant i les seves pràctiques.
I jo em pregunto? Com un tutor de pràctiques pot valorar, aconsellar, motivar, avaluar un futur mestre si ell mateix potser fa anys que no trepitja un aula de primària? Com pot saber si aquest alumne té les eines necessàries per ser un futur mestre?

Penso que cal cuidar molt més els estudiants de pràctiques del grau de magisteri, penso que estaria molt bé que des de les universitats es veies la necessitat de crear una figura de tutor de pràctiques dins de les escoles, que aquesta figura fos un mestre de l'escola capaç d'empatitzar amb els estudiants i fer seminaris on es treballes tota la realitat viscuda a l'escola.

Penso que així aconseguiríem que les pràctiques tinguessin un caire més significatiu pels futurs docents.

0 comentarios:

Publicar un comentario