Sóc dels que penso que l'assoliment
d'una professió, d'un esport o d'una activitat s'aconsegueix amb la
pràctica, de poc serveixen les lliçons teòriques si tot seguit no
existeix una pràctica d'allò que s'ha estudiat o s'ha visualitzat
en imatges o llegit en llibres.
Molts oficis requereixen mil classes
teòriques per a portar-los a terme, de ben segur que tots, però on
realment s'aprèn a ser i no només a ser és en les pràctiques
d'aquell ofici.
S'aprèn a posar en pràctica el que
suposadament s'aprèn a la teoria, s'aprèn a conèixer la realitat
del que és l'ofici, s'aprèn a autoavaluar-se un mateix, s'aprèn a
visualitzar-se un mateix sobre si allò és o no el que vol fer o sap
fer.
En resum les pràctiques són la prova
de foc de la futura vida d'una persona.
Crec en la seva importància i molt més
en el món de l'educació. El futur d'una nova educació passa per
els nous mestres, pels docents que d'aquí uns mesos o uns anys seran
els encarregats d'educar a uns infants o a una joventut que reclamen
en veu alta un canvi JA del paradigma de l'educació, que reclama JA
ser educats com a infants del segle XXI amb metodologies pròpies
d'aquest segle.
Per això cal cuidar molt i molt les
pràctiques d'aquests futurs docents i cal cuidar-les sota dos
perspectives ben clares:
-L'elecció de l'escola: Quins
procediments existeixen per triar una escola on el futur docent
passarà dos o tres mesos? Totes les escoles poden ser receptores
d'alumnes de pràctiques? Les escoles passen uns criteris
formalitzats? Quins criteris són? En què es basen els estudiants a
l'hora d'escollir escola? On estudiaven abans, on tenen un amic o
amiga treballant, la que tenen més aprop de casa...
-La figura del coordinador o tutor de
pràctiques: Aquest és el punt potser clau. Porto molts anys veient
alumnes de pràctiques a l'escola i a la meva classe, de tots els
anys potser he vist una vegada o dos el tutor de pràctiques, alguna
trucada, alguna visita al cap d'estudis de l'escola, però mai una
xerrada estructurada i formal sobre l'estudiant i les seves
pràctiques.
I jo em pregunto? Com un tutor de
pràctiques pot valorar, aconsellar, motivar, avaluar un futur mestre
si ell mateix potser fa anys que no trepitja un aula de primària?
Com pot saber si aquest alumne té les eines necessàries per ser un
futur mestre?
Penso que cal cuidar molt més els
estudiants de pràctiques del grau de magisteri, penso que estaria
molt bé que des de les universitats es veies la necessitat de crear
una figura de tutor de pràctiques dins de les escoles, que aquesta
figura fos un mestre de l'escola capaç d'empatitzar amb els
estudiants i fer seminaris on es treballes tota la realitat viscuda a
l'escola.
Penso que així aconseguiríem que les
pràctiques tinguessin un caire més significatiu pels futurs
docents.
0 comentarios:
Publicar un comentario