La capsa de cartró

BY joan No comments

Si formem part de la mena de mestres inconformistes amb la nostra feina…
Si sovint ens sentim insatisfets amb els materials que proposen els llibres de text…
Si molts cops llegim o compartim a les xarxes socials noves metodologies o maneres de fer… en definitiva, si som aquells estranys éssers que sovint ens envoltem de llibres o ens endinsem navegant hores i hores per internet per trobar el gran recurs que faci despertar les ganes d’aprendre dels nostres alumnes, de ben segur que aquest vídeo, al mateix temps que a mi, us farà reflexionar i, en els millors dels casos, despertarà més d’un somriure.
I no, avui no us vull escriure de cap nova manera de motivar als nens i nenes de la classe, tampoc de cap eina revolucionària que farà estar els alumnes pendents de nosaltres i entusiasmats d’una manera mai vista a la classe.
Avui us vull parlar d’un dels elements bàsics per a l’aprenentatge, un valor clau pel desenvolupament tant psíquic com emocional de qualsevol nen o nena que tinguem entre nosaltres: LA IMAGINACIÓ.
El verb imaginar ha anat perdent força, ha anat perdent pes en la nostra
societat marcada pels ítems visuals.
Tot és imatge, el que abans dèiem: “una imatge val més que mil paraules”, ha deixat de ser una bona dita per passar a ser una realitat indiscutible i habitual.
Els nens i nenes des que tenen pocs mesos ja estan exposats a milers d’imatges de colors, amb un sol clic els transportem a diferents llocs del món, amb un sol clic som capaços d'estar a l’edat mitjana lluitant amb cavallers i dracs o a l’edat antiga donant de menjar a grans i majestuosos dinosaures.
La imaginació ha anat perdent força a passes agegantades, ja que ja no necessitem imaginar, ja que tot ho veiem sense gaire esforç. Què provoca aquesta pèrdua d’imaginació?
- En primer lloc els puristes de la llengua dirien que això té una repercussió negativa en llegir; la lectura és un dels grans problemes per resoldre en el món educatiu, els nombrosos plans de lectura engegats per l’administració, encara no han trobat la clau que obri les ganes de llegir dels alumnes. Aquesta manca de motivació vers la lectura provoca de retruc, i en una espiral d’efectes negatius, problemes de comprensió lectora, dificultats d’expressió escrita i en conseqüència elevades faltes d’ortografia.
- En segon lloc també provoca una manca de CREATIVITAT, la imaginació d’un infant és el preludi d’una creativitat adolescent i adulta. Sense aquesta imaginació, sense aquesta capacitat de crear, estem fent uns alumnes indefensos davant els nous reptes del dia de demà, incapaços de pensar més enllà del que veuen, incapaços de preveure dificultats o de resoldre problemes …
Està molt bé (i jo sóc el primer) de treballar amb noves eines, de fer les classes plenes de visualitzacions (és del tot necessari) però no ens podem deixar portar només per això. Hem de donar valor a les petites coses, hem de donar valor al joc (una altra paraula que sembla treta del diccionari en moltes classes i en algunes escoles), hem de deixar que els nostres alumnes facin volar més la imaginació.

Perquè molts cops potser és més important la capsa de l’ordinador que el propi ordinador…. 

0 comentarios:

Publicar un comentario